EPSI- Altibox er best i bransjen igjen

For sjette år på rad har Altibox de mest tilfredse bredbånds- og tv-kundene, ifølge EPSI. Det er ikke vanlig kost i Norden.

- Topp-plassering seks år på rad tilhører definitivt sjeldenhetene i slike undersøkelser - både i norsk og nordisk sammenheng. Det tyder på at Altibox har funnet oppskriften for å gjøre kundene fornøyde, sier daglig leder i EPSI Rating Norge, Fredrik Høst.

2700 nordmenn har svart på spørsmål i EPSI Norges kundeundersøkelse av bredbånd og tv. Altibox fikk en score på 71,7 poeng, av 100 mulige på bredbånd og 69,8 poeng på tv. Et resultat som plasserer Altibox på toppen av listene i begge kategorier. Det var konklusjonen da det uavhengige analysebyrået EPSI mandag 2. november la fram resultatene fra sin kundetilfredshetsstudie av telekombransjen.

- Til tross for en viss fremgang har bredbåndsbransjen sett under ett fortsatt relativt lav kundetilfredshet, men Altibox fortsetter å imponere, sier Høst.
 

Fiber er nøkkelen

Altibox scorer best innen kundetilfredshet for bredbånd. Der kommer HomeNet og andre leverandører på plassene bak. Gjennomsnittlig poengscore på kundetilfredshet for bredbåndsaktørene er 65,0, mens Altibox får 71,7.

- Det ligger mye hardt arbeid bak de gode resultatene. Vi har gravd fiber i Norge i snart 15 år, og har opplevd betydelig kundevekst siden første spadestikk. De 1500 ansatte i Altibox-partnerskapet står på hver eneste dag for å gi hver enkelt kunde de beste internett- og tv-opplevelsene. EPSI-undersøkelsen gir oss bekreftelse på at vi gjør mye riktig, sier styreleder Toril Nag i Altibox.

Altibox har som mål å tilby alle kunder gigabit-hastigheter allerede i 2016. En massiv operasjon med å klargjøre fibernettet til slike hastigheter er i gang blant Altibox-leverandører over hele landet. - I takt med den stadige veksten i datatrafikk har nordmenn virkelig fått øynene opp for betydningen av fibernett. Stabile linjer med like høye hastigheter opp som ned er resepten både når enkelttjenester krever båndbredde og når antallet påloggede enheter skyter til værs, sier Nag.

 

Fornøyde tv-kunder

Blant tv-leverandørene deler Altibox førsteplassen med Canal Digital Parabol. RiksTV ender på tredjeplass med 66,8 poeng, etterfulgt av Get, gruppen «andre leverandører», Viasat og Canal Digital Kabel. Gjennomsnittlig poengscore på kundetilfredshet for tv-leverandørene er 66,7. Altibox ligger altså over tre poeng høyere enn snittet med 69,8.

Altibox har levert tv- og internett-opplevelser over fiber til norske hjem i siden 2002. - Etterspørselen etter kraftig symmetrisk bredbånd med like høy båndbredde både opp og ned er stor. Det betyr fiber. Vi jobber mot myndigheter og kommuner for å sikre graveregimer som gjør at vi kommer frem raskere til alle som venter. Vi tror at ethvert hus og enhver bedrift i Norge må få fiber, og vi kommer til å fortsette med utbygging til markedet sier stopp, sier Nag.

 

EPSI, kundetilfredshet bredbånd privatmarkedet 2015:

1. Altibox - 71,7

2. Homenet 68,5

3. Andre leverandører – 68,1

4. Telenor – 64,0

5. Get 62,8

6. NextGenTel 62,3

7. Canal Digital 62,0

Bransjesnitt: 65,0

 

EPSI, kundetilfredshet digital-TV privatmarkedet 2015:

1. Altibox 69,8

2. Canal Digital Parabol 69,8

3. RiksTV 66,8

4. Get 66,0

5. Andre leverandører 64,3

6. Viasat 63,1

7. Canal Digital Kabel 63,0

Bransjesnitt: 66,7

 

Om EPSI Rating

EPSI Rating er ledende leverandør av uavhengige kundetilfredshetsanalyser, og er å anse som en ekstern revisor av kundemassen. EPSI samler inn, analyserer og formidler informasjon om kunders forventninger, opplevd kvalitet og verdivurdering av produkter og tjenester. Det norske selskapet er en del av EPSI Rating Group som gjennomfører kundetilfredshetsstudier i hele Norden og i flere andre europeiske land. I Sverige jobber EPSI under navnet Svenskt Kvalitetsindex – SKI.